Kepada anda yang berminat untuk berkongsi resepi masakan anda di blog ini, saya alu-alukan perkongsian anda. Sila hubungi saya di dalam komen dan saya akan jadikan anda sebagai penulis resepi di blog ini....

Rabu, 01 Juni 2011

RESEPI NASI GORENG CILI PADI



BAHAN-BAHAN
  • 3 Mangkuk Nasi Putih (masak keras sikit)
  • 5 Tangkai Kacang Panjang (dipotong kecil-kecil)
  • Sedikit Ikan Bilis (dlm 20 ekor je)
  • Bahan Kisar (kalau tumbuk lagi bagus) 10 biji cili padi
  • 1 Biji Bawang Besar
  • 2 Biji Bawang Merah
  • 3 Ulas Bawang Putih
  • Belacan (agak-agak besar setengah ibu jari je)
  • 1 Sudu Kecil Serbuk Kunyit
  • Bahan Sampingan:
  • Minyak Masak
  • Garam secukup rasa
  • 2 biji telur ayam 
CARA MEMBUATNYA
  1. Panaskan minyak dan masukkan bahan yang ditumbuk tadi sehingga naik bau.
  2. Gunakan api besar, masukkan telur ayam,kacau sedikit dan terus masukkan separuh nasi di atas bahan tadi. terus kacau hingga rata
  3. Masukkan garam secukup rasa bersama kacang panjang. kacau lagi..
  4. Masukkan separuh lagi nasi dan kacau sebati sehingga masak.

11 komentar:

  1. wah...wah..wah..cedapnyer...nyum! nyum! :))

    BalasHapus
  2. MSTI LA SDAP..EHEHEH

    BalasHapus
  3. saya dh cuba buat resepi ni..perghhhh memang sedap..and tambahan lagi berasap mulut sy kepedasan.alhamdulillah nikmat betul

    BalasHapus
  4. tolong masak untuk ako resepi ni eheheheh ^_^

    BalasHapus
  5. saya ingin ini tak sedap try lagi satu kali mungkin bau busuklah

    BalasHapus
  6. I selalu beli Nasir ni tapi tak pernah mask sendiri. Thx for the resepi. I Akan masak sekarang jugak! Yahoo!

    Liza

    BalasHapus
  7. Hejehe ... saya da cuba ! Berhasil ... muahaha ! Teng's

    BalasHapus
  8. mcm sedap jer, sy nak cube lah... msti marvelos ni..

    BalasHapus
  9. Sodap bah itu..

    BalasHapus

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...